Hammarby IF

Hammarby IF omfamnar roddens födelsedag

10 april 1889.
Det är Hammarby IF:s nya officiella stiftandedatum.

Det beslutade föreningen vid årsmötet på Kanalplan på måndagskvällen.
Därmed tar huvudföreningen samma bildandedatum som Hammarby Rodd haft sedan tidigare.

Det korrekta bildandeåret för Hammarby IF har diskuterats i över hundra år. Axel Robert Schönthals roddförening från 1889 bytte namn den 7 mars 1897 samtidigt som föreningen blev en allmän idrottsförening.

Men Hammarby var i huvudsak en roddförening långt in på 1910-talet, då friidrotten, cykeln, och skridskon i snabb takt fick sällskap av bandy, fotboll, boxning, brottning, orientering, hockey m fl och på allvar blev en förening med den breda verksamheten vi fortfarande ser.

På årsmötet hade 17 av Hammarby IF:s 20 medlemsföreningar slutit upp och av dem var 14 för ändringen i stadgarna som slår fast att Hammarby IF har sitt verkliga ursprung 1889.

Stadgarnas tidigare ordalydelse var tidigare:

”… ursprungligen stiftad den 7 mars 1897 och ombildad vid extra årsmöte den 1 oktober 1998 till en alliansförening från och med den 1 januari 1999).”

Den lyder numera:

”… ursprungligen stiftad som Hammarby Roddförening den 10 april 1889, namnändrad den 7 mars 1897 till Hammarby Idrottsförening och ombildad vid
extra årsmöte den 1 oktober 1998 till en alliansförening från och med den 1 januari 1999.”

Mer bakgrund om beslutet och arbetet bakom det hittar du här.