Hammarby IF

Gör som Magnus – skänk prylar till Hammarby IF:s arkiv!

För några veckor sen gick vi ut med uppmaningen till alla Hammarbyare att skänka Bajenprylar som ni inte vill ha längre, till arkivet i Gula villan på Kanalplan.
En som redan tidigare har gjort det är Magnus Carlson, som mitt under pandemin kom ångande med flera kartonger med matchprogram, souvenirer, biljetter och annat kul.
– Det är ju bra om alla dessa föremål bevaras till eftervärlden, säger Magnus.

Det är inte bara Magnus Carlson som passat på att ge bort Hammarbyrelaterade saker till det växande Hammarbyarkivet. Under de senaste tio åren har en hel del skickat, eller kommit förbi med, enstaka prylar som overaller, matchtröjor, brev, foton och protokoll.
Dessutom har några Hammarbyledare skänkt sina samlingar, ett antal kartonger med spännande saker. Det har rört sig om cykeldräkter, fotoalbum, halsdukar, ja, allt möjligt.
En annan supporterprofil som, vid flytt från stan, kom förbi med några kartonger var signaturen LåN, som bidrog med en hel del som tidigare inte fanns i arkivet.

Även Magnus Carlson var mitt i en flytt då han hörde av sig till Hammarby. Så här skriver han i ett SMS, från en turné någonstans i Sverige:

– Jag har samlat på Hammarbyprylar sedan jag var barn på 70-talet. Tröjor, souvenirer, matchprogram, litteratur, tavlor, vimplar, husgeråd, tidningsurklipp … Ja, allt som är Bajenrelaterat.
– Givetvis är mitt hem till stora delar utsmyckat med grönvita minnessaker, men efter 50 års samlande blev det väldigt mycket … många flyttkartonger fyllda med dubbletter och saker som bara samlade damm. Jag kontaktade Hammarby och frågade om jag fick skänka dessa saker dit. Det är ju bra om alla dessa föremål bevaras till eftervärlden.
– Det måste finnas fler samlare som mig eller människor som ärvt gamla grejer och som sitter på högar av samlarpylar. Gör som jag! Kontakta Hammarbys kansli och se till att de sparas till eftervärlden på ett och samma ställe: Hammarbyarkivet i Gula Villan vid Kanalplan!

Mejla info@infohammarby-if-se eller ring 08-641 35 92.

Här kan du läsa mer: Hammarby efterlyser Bajengrejer från då och nu