Boule

Hammarbyit drog igång boule i både DIF och HIF

Hammarby Boule har funnits sedan 2002 och det är tack vare en man vid namn Hasse Hagberg. Hans historia med sporten började dock betydligt längre tillbaka i tiden.

Hasse Hagberg.

På ett besök i Frankrike någon gång i mitten av 1970-talet upptäckte Hasse Hagberg boulesporten då han såg ett gäng spela i en park. Det skulle bli början på ett livslångt förhållande med de silverfärgade kloten.
– Jag tyckte att det såg kul ut, så jag började spela när jag kom hem till Sverige igen.

Hasse gick med i en klubb 1977, samma år som bouleförbundet startade. Han spelade i olika klubbar fram till i mitten av 1990-talet då tanken på Hammarby väcktes. Eller snarare att knyta boulen till en etablerad klubb för att få en bättre acceptans som sport.
– Vi försökte att få Hammarby intresserat, för det var det naturliga för oss då vi som spelade var hammarbyare, men det blev inget där.

Bajen Cup är årets stora händelse för Hammarby Boule. Hundratals spelare samlas i Björns trädgård på nationaldagen.

Startade DIF
Istället blev det en helt annan klubb som nappade, nämligen Djurgårdens IF.
– Djurgården ställde upp och vi kände att det vägde tyngre att etablera boulen än våra privata sympatier.

I Djurgården byggde han, och andra, upp verksamheten snabbt och från starten 1995 till 2001 tog klubben fyra SM-guld. Enligt de senaste uppgifterna som vi har, från 2020, har Hammarby Boule gått om och är nu ungefär dubbelt så många medlemmar som DIF.
År 2002 sökte Hasse och några till in i Hammarby IF som denna gång var betydligt mer intresserat. Precis som flera andra föreningar som sökt sig till Bajen räknade bouleföreningen att namnet skulle locka intresse, vilket det också gjort.
– Det är många som söker sig till oss på grund av namnet, säger Hasse Hagberg. Just nu är det ett femtiotal medlemmar, en salig blandning av erfarna spelare och nybörjare.

Bit kvar till Sverigetopp
Hammarby Boule har haft en del framgångar på ungdomssidan, men något senior-SM har det inte blivit ännu.
– Jag skulle vilja se att vi kom så långt att vi vann SM. Men det är en bit dit, konstaterar han. Ett realistiskt mål är i alla fall att spela i Elitserien.

Hammarby Boule spelar seriespel, just nu i division 3, och har allt som oftast representation i SM-tävlingarna. Årets stora begivenhet är Bajen cup som föreningen anordnar i Björns trädgård varje år på nationaldagen 6 juni. Men där lirar inte Hasse Hagberg.
– Nej, jag nöjer mig med att vara domare. Det är min enda uppgift efter att ha varit ordförande i 20 år. Plus att jag spelar i veteranlaget.

Hasse Hagberg mäter inför några spelares ögon i Bajen Cup i Björns trädgård.