Hammarby IF

Hammarby IF efterlyser Bajengrejer från då och nu

Har du Hammarbyprylar hemma som du inte vet vad du ska göra av med?
Då tycker vi att du ska höra av dig till Hammarby IF. Vi är intresserade av alla sorts grejer som platsar i vårt arkiv.

Trots att Hammarby har funnits i över 130 år och klubbhuset vid Kanalplan i 100, så finns det förhållandevis lite saker sparat som minner om Hammarbys historia.

Vi har ju förstås vår stora samling av pokaler och priser och en del annat smått och gott. Men vi är säkra på att det finns mycket mer där ute.

Jag kom hit för första gången för ungefär tio år sen och har kollat igenom och röjt lite genom åren. Men det var först i november förra året, då jag anställdes som kanslist på Hammarby IF, som jag fick tid och möjlighet att på allvar ta tag i samlingarna.

Och nu är allt genomgånget och arkivet står berett att fyllas på med saker av alla slag.

Det har genom åren varit lite si och så med ordningen i samlingarna. Mindre nogräknade ledare har plockat undan saker för egen och andras räkning, exempelvis sponsorer. Det har fått många att tveka när det gäller att skänka saker till föreningen. Men att det försvunnit saker genom åren är inte bara av ondo. Mycket som finns hemma hos folk är på sätt och vis därför räddat åt eftervärlden. Från och med nu kan vi garantera att sakerna tas väl om hand.

Varför gör vi det här?
En så gammal och anrik förening ska självklart ha en samling värd att visa upp. Planer finns också på att i framtiden kunna visa upp pokaler, medaljer, matchtröjor, souvenirer, matchprogram, fotografier och annat för en intresserad allmänhet.

Vad vill vi ha?
Bokstavligt talat allt är av intresse. De sakerna jag just räknade upp. Men också böcker, skivor, filmer, fotoalbum, protokoll, brev, fanzines mm.

Kommer jag hitta mina saker på Ebay eller Tradera om en månad?
Nej, målet är att försöka få en så komplett Hammarbysamling som någonsin är möjlig, och gärna några extra exemplar av vad det nu rör sig om, en bok, en souvenir eller vimpel. En viss gallring kan förstås ske om det visar sig att vi har väldigt många av något. Precis som det vi gör med vår webbutik på hemsidan. Dels kan man få in en slant som bidrar till bevarandet av Gula villan, dels är det bra att saker sprids bland samlare så att inte allt finns på ett ställe.

Hur gör jag?
Du kan mejla Hammarby IF på info@hammarby-if.se eller ringa 08/641 35 92 (svar troligast vardagar 10-15) och berätta vad du har. Vi vill ju helst ha saker vi inte redan har, men ska det slängas så tar vi emot nästan allt.

/Benjamin Thorén
Hammarby IF:s kansli