Armbrytning

Hammarby Armbrytning – den lilla föreningen med de många medaljerna

Den dagen vi blev Hammarby var en stor dag för mig.

Det säger Anders Karlsson, medlem i Hammarby Armbrytningsförening, under en relativt välbesökt träning i föreningens lokal i Stureby.

Idén att söka till Hammarby kom från en annan Anders, Anders Axklo, och själva proceduren att bli en Hammarbyförening skedde 2014 och ett av skälen till varför man ville bli det var dels att de flesta var och är Hammarbyare, dels är det en fördel med ha namnet när det handlar om att skaffa sponsorer. Men, det fanns flera skäl.

– Att bli medlemmar i Hammarby hjälpte oss mycket med att få till en organisationsstruktur, berättar Anders Karlsson. Armbrytningen är en ung sport och vi hade ingen föreningstradition. Det här var viktigt för att bli en fungerande förening.

Alltid öppet

Hammarby Armbrytning följer i högsta grad villkoren för att få vara en Hammarbyförening. Man håller till i Söderort, man bedriver en verksamhet för alla åldrar, från yppersta elit till motionsnivå. Och det är i Stureby, i en källarlokal på Kubikenborgsvägen, som man tränar organiserat två gånger i veckan, onsdagar och söndagar, plus all övrig tid för dem som känner för det. Lokalen finns alltid där, en entréhall och ett rektangulärt rum med bord för armbrytning och en del med vikter och andra gymprylar.

Maria Lundkvist, som tagit sex av föreningens tio SM-guld (i Hammarbys namn) är en av de 17 som tränar den här söndagen. De flesta är, som sagt, Hammarbyare, men det är inget krav.

– Man får vara här även om man inte är Hammarbyare. Vi brukar mobba dem lite på skoj, säger hon och skrattar. Nejdå, vi är snälla, fortsätter hon.

Maria Lundkvist tycker att det är kul att alla tränar tillsammans, oavsett nivå och viktklass. Hon har själv inte tävlat på flera år, förutom något undantag. En bidragande orsak är pandemin som la locket på all verksamhet över huvud taget. Det är först nu som föreningen, och hela sporten, börjar återhämta sig.

Mari Thysell fungerar som domare när Maria Lundkvist och Klara Bohlin-Thysell tränar matchstart. En rutinerad trio med många SM- och VM-medaljer. Foto: BENJAMIN THORÉN.

Som en familj

Maria är en av de passionerade Bajarna som var aktiv i att ansöka om en plats i Hammarby. En annan Hammarbyare är Klara Bohlin-Thysell som bokstavligen är uppvuxen mitt i Bajenland, i närheten av Kanalplan, och spelade fotboll som ung i Bajen.

– Jag höll på med boxning i BK Örnen innan jag kom hit. Men jag fastnade direkt. Det var som att komma till en familj.

Vid det här besöket tränar man i första hand matchstarter, den viktigaste delen av en armbrytningsmatch. Med en perfekt start kan man ta hem matchen på en sekund. Nu vankas SM och det är ett antal Hammarbyare som ska delta där. Hösten 2023 kommer Hammarby att arrangera två tävlingar, i oktober den årliga Bajen Armbash, och första helgen i december är det dags för Öppna Nordiska mästerskapen.

Visade upp sig på Söderstadion

Att Hammarby betyder mycket för armbrytarna märks nästan direkt. Förutom flaggan som pryder träningslokalen så dröjer det inte länge innan den gången då man fick visa upp sig på Nya Söderstadion, dyker upp. När föreningen var ny i Hammarby, närmare bestämt den 10 augusti 2014 i samband med en match mot GIF Sundsvall, blev Hammarby Armbrytning presenterat för fotbollspubliken. Den upplevelsen sitter fortfarande kvar.

År 2022 var det ett 50-tal medlemmar i föreningen och det är runt 20 som tränar varje gång. Ordföranden Stefan Karlström säger att de alltid välkomnar nya som vill prova på att bryta. Just nu är det en viss brist på yngre förmågor så de är extra välkomna.

Under träningspassen kan man gå matcher med vem som helst, oavsett viktklass eller kön. Foto: BENJAMIN THORÉN.

HAMMARBY IF ARMBRYTNINGSFÖRENING
I Hammarby sedan: maj 2014