Hammarby IF

Bucklorna har kommit hem

När Hammarby Hockey gick i konkurs 2008 försvann allt som föreningen haft samlat på kontoret och i förråd på Zinkensdamm. Inte riktigt allt. För 15 flyttkartonger med pokaler räddades undan och har nu hittat hem till Gula villan på Kanalplan.

Det gick fort då för femton år sen då hockeyn inte kunde hålla sig flytande längre utan tvingades i konkurs.

Det har berättats om hur hockeyutrustning plötsligt fick fötter och var spårlöst försvunnet när konkursförvaltaren kom. Olika samlarobjekt försvann också. Liksom då alla pokaler som under 90- och 00-talet spelats hem i olika turneringar av Bajens alla ungdomslag.

Till skillnad från mycket annat så räddades pokalerna till eftervärlden. Det var Thomas ”Ecco” Ikonomidis på den mångåriga Hammarbysponsorn Mytilene Flytt som köpte upp hela laddningen med pokalerna och förvarade dem sen i alla år. Tills nu då Hammarby IF visat intresse för gamla Hammarbyrelaterade saker.

– Det känns bra att pokalerna har kommit hem igen, säger Thomas.

Fler bidrag

Den senaste tiden har flera personer kommit förbi Gula villan och lämnat saker. Det har handlat om böcker, matchprogram, fanzines och en och annan souvenir. Flera saker som Hammarby inte hade tidigare i arkivet. Vi tackar Tony Corbell, Anders ”Jutte” Jutterström och andra som bidragit.