Basket

Basketen dubbelt så stor sen comebacken i Hammarby

Fotbollsklubben BK Häcken har sitt Gothia Cup som är basen i dess ekonomi. För Hammarby Basket är det något liknande med ungdomsturneringen Lampe Challenge. 140 lag från åtta länder som tävlar under en helg i maj i Söderort.

Det är vårt flaggskepp. Det är en viktig byggsten i vår ekonomi, säger klubbchefen Joakim Samuelsson.

Under helgen i maj var 350 personer sysselsatta med att få turneringen att fungera i de 16 hallar man spelade i. Det var den 17:e upplagan på det som döpts efter den första svensken i NBA, Maciej Lampe, som började sin basketbana i Hammarby Baskets föregångare Stockholmspolisen.

2005 var det 12 lag som ställde upp och nu har det alltså svällt drygt tiofalt.

– Turneringen har vuxit organiskt och jag tycker det är jättekul och jag är stolt över att det växt så här, säger Joakim Samuelsson.

Sedan Stockholmspolisen övergick i Hammarby Basket 2015 har inte bara Lampe Challenge växt utan hela föreningen. Nu är man 1 187 medlemmar i 52 olika lag och skulle gärna ta emot ännu fler om det bara fanns plats.

– Vår ambition är att få så många att spela så länge som möjligt. Samtidigt vill vi fostra framtida a-lagsspelare och landslagsspelare och, när det gäller representationslagen, spela i högsta serien både i herr och dam.

Damerna ligger just nu i den näst högsta serien, herrarna på nivå tre. Båda kallas för Basketettan. Men för att nå elitnivå krävs en fortsatt ekonomisk utveckling.

– Bara i lönekostnader skulle vi behöva gå från kanske 150 tusen till två miljoner för damlaget och fyra miljoner för herrlaget.

Så, även om basketen har en stabil ekonomi så skulle den behöva förstoras rejält. Inte minst skulle det behövas rejäla sponsorintäkter för att klara av att gå upp.

Kom till Hammarby 2015

Joakim Samuelsson har varit engagerad i samma klubb sedan 1993. 2015 blev man till slut en medlemsförening i Hammarby IF.

– Det var en lång process. Det var prat i Polisens styrelse om att kanske försöka bli med i Hammarby. Flera av oss var Hammarbysupportrar så det var naturligt. Men efter fem-sex år dog idén ut.

Det blev dock Hammarby till slut. Skälet att tanken väcktes ånyo var att det blev en splittring i klubben som hade verksamhet både i Farsta och på Kungsholmen. En dryg tredjedel, som då var 850 medlemmar, försvann i och med att Kungsholmenfalangen bildade en ny klubb.

– Några år senare kom vi överens i styrelsen att det var dags att steppa upp och då tänkte vi att det kunde bli en positiv nystart i Hammarby.

Man kan nog säga att det fungerat bra. Föreningen har på de knappa tio åren drygt fördubblats och från Farsta har verksamhet sakta men säkert spridit sig in mot stan.

– Vi har till och med drabbats av växtvärk, säger Joakim Samuelsson. För första gången har vi haft kö. Vi har inte riktigt hunnit växa ikapp. Framför allt är det svårt att tillräckligt med coacher av god kvalitet.