Fotboll

100 år sedan Hammarbys första SM-final

Bilden: Fotbollsdomaren och sporthandlaren Ruben Gelbord singlar slant. GAIS-kaptenen (i vita byxor) Joel Björkman och Hammarbys kapten Gösta Wihlborg.

Många tror säkert att de två mötena mot IFK Göteborg 1982 är Hammarbys enda SM-finaler i fotboll i historien.

Men det stämmer inte. Redan för exakt 100 år sen, den 8 oktober 1922, mötte Hammarby GAIS på ett närmast fullsatt Olympiastadion. Den finalen vann storfavoriten från Göteborg med 3-1.

När Klara SK gick upp i Hammarby på kvällen den 13 augusti 1915, och spelade sin första match i sitt namn på söndagen (Västerås SK 5-0), startade en utveckling av fotbollsklubben, från att vara ett skapligt Stockholmslag till att bli ett av landets bästa bara sju år senare.

Redan året efter, 1916, gick laget till SM:s 8-delsfinal, där dock Djurgården blev för svåra. I distrikstmästerkapet, DM, som förr i tiden var en viktig och populär tävling, nåddes semifinal. Det här året fick Hammarby sina två första landslagsmän i Albin Sellin och Ragnar Gunnarsson.

Ny åttondel
Utvecklingen fortsatte 1917 då laget vann Uppsvenska Serien, en slags superetta (under flera år fanns ingen riktig nationell serie). I den här serien spelade lag som Sirius, Gefle och laget som snart skulle ansluta till Hammarby, Johanneshofs IF. Även 1917 blev det 8-delsfinal i SM, där Sirius vann efter omspel.

Efter några säsonger med blandade resultat, trots förstärkningen från införlivade Johanneshov 1918, började Hammarbys fotbollsarbete på allvar ge resultat 1921. Laget deltog i Svenska serien och kom trea av tio lag, efter Örgryte IS och GAIS, men före IFK Göteborg på femte plats, Djurgården på sjunde och AIK på åttonde. Den 20 maj mötte man Djurgården och vann med 6-0, ett resultat som fick den notoriske AIK-aren och legendariska sportjournalisten Torsten Tegnér att brista ut i ett poem.

I SM tog sig laget till kvartsfinal där dock IFK Eskilstuna vann med 1-0. I DM blev det finalvinst över Stockholms BK.

SM-final
Då är vi framme vid SM-finalåret 1922.

Seriespelet var det lite si och så med, men i juni inleddes säsongen 22/23 av Svenska Serien Östra divisionen, där sex lag gjorde upp. Efter tio omgångar slutade Hammarby på tredje plats.

I SM gick det alltså betydligt bättre. Det började med en revansch mot IFK Eskilstuna som besegrades med 5-0 inför tio tusen på Stadion. Per-Gösta ”Pegge” Nilsson tremålsskytt.

I kvartsfinalen väntade svåra Värtans IK, som trots bra spel, fick se Hammarby gå till semi med 3-1. Här gjorde Gustav Pettersson två mål.

Semifinalen var svår. Örgryte IS gästade Stadion som storfavoriter, men två nya mål av Gustaf Pettersson, det andra i 87:e minuten, betydde 2-1 och SM-final.

221008 (Stadion)
Hammarby-GAIS 1-3 (0-2)
0-1 9 Bror Carlsson, 0-2 14 Bror Carlsson (Joel Björkman), 0-3 61 Bror Carlsson, 1-3 71 Gustaf Björk
Skott: 17-12 (9-8)
På mål: 9-9 (2-7)
Hörnor: 6-5 (2-3)
Frisparkar: 4-6 (1-2)
Offside: 6-4 (2-1)
Utsparkar: 4-14 (3-7)
Straffar: 0-0 (men GAIS borde haft en enligt Idrottsbladet)
Domare: Ruben Gelbord, Stockholm
Publik: 14 000

I SM-finalen ställde Hammarby upp med målvakten Rickard ”Ricke” Westling, backarna Gösta ”Pysen” Wihlborg och Reinhold ”Renne” Norberg, halvbackarna Samuel ”Sampo” Bengtsson, Helge ”Snopparn” Andersson och Paul Sellberg och anfallarna, Ernst ”Rio” Westerlund, Gustaf ”Gutta” Pettersson, Per-Gösta ”Pegge” Nilsson, Gustaf ”Måsen” Björk och N Wigzell.

Redan efter en knapp kvart hade GAIS Bror Carlsson släckt gulddrömmen för Hammarby med två mål. Efter en timme gjorde han sitt tredje mål innan Gustaf ”Måsen” Björk tröstmålade till 1-3.

Hammarby gjorde en godkänd insats men hade behövt ett anfall i storform för att kunna rubba göteborgarna. Nu fick Hammarby istället vänta i 60 år på nästa chans mot ett annat Göteborgslag. Men det är en annan historia.

Finalen minut för minut. Allt enligt Idrottsbladet.

Idrottsbladet skrev fem helsidor om SM-finalen. Här kan du läsa den. (pdf)