5 mars 2024

banner
Annons
banner

Det tog närmare två timmar, men vid kvällens pågående årsmöte i HIF FF är nu de 22 i rätt tid inkomna motionerna behandlade av det beslutande organet, det vill säga medlemmarna.

Kring motion 2, om utökat antal herrallsvenska lag, yrkades bifall av motionären bakom relaterade motion 3. En inte helt ojämn muntlig avstämning gick ändå tydligt till styrelsens yrkandes fördel.

Kring motion 4, om ett system för krav på nyttjande av säsongsbiljett, yrkades bifall av motionären. En medlem föreslog ett tilläggsyrkande, om att ge klubben och styrelsen 2024 på sig för att undersöka förutsättningarna inför implementering 2025, som bifölls.

Rörande motion 7, om tillgång till gratis vatten på arenan, yrkade motionären på ett tillägg: att styrelsen ska verka för detta snarare än att formuleringen ska skrivas att önskemålet framförs till arenaoperatören. Mötet instämde med detta.

För motion 8, om säljförbud av aktier i Hammarby Fotboll AB, yrkade motionärerna bifall snarare än att motionen skulle anses besvarad. Efter muntlig avstämning fordrades försöksvotering med de kort varje medlem fått i entrén, och den gick i motionens favör.

Beträffande motion 10, om en höjd lägstaålder för akademiverksamhet, yrkade motionären bifall. En vokal koll visade dock att mötet gick på styrelsens förslag; avslag.

När det gäller motion 13, som rimligen borde varit numrerad 12 då den handlade om att publiken ska sluta presenteras med detta nummer då laguppställningarna läses upp, hade styrelsen föreslagit att medlemmarna helt enkelt får bestämma vid detta möte. Ett ljudligt bifall följde.

Motion 19, som handlar om merchandise, begärde en medlem ett tilläggsyrkande kring punkt 4 i motionen – att ansvarig för framtagande av design ska ha koppling till Hammarby IF. Försöksvotering behövdes, men mötet beslutade att styrelsens avslag bifölls i sin helhet.

För 20:e motionen, om matchställens utformning och användning, yrkade en medlem bifall. Ljudligt stöd hördes dock för styrelsens yrkande av avslag.

21 var numret för en motion om andra kvalomgången i Svenska Cupen. Där tackade motionären för ett välformulerat svar och förslag på avslag, men yrkade ändå bifall av principskäl, på grund av vikten av supportervänliga avsparkstider. Den gick med viss tvekan till användande av korten, alltså försöksvotering, där medlemmarna dock gick tydligt på styrelsens linje.

Den sista motionen var färdigbehandlad efter nära två timmar. Nummer 22 gällde Fredrik Reinfeldts lämplighet som ordförande i SvFF. Två medlemmar begärde ett tilläggsyrkande, att HIF FF inte bara årligen utan vid varje givet tillfälle ska verka för en egen eller annan lämplig kandidat. Efter votering låg det i de höjda korten att detta tilläggsyrkande bifölls.

Mötet gick helt på styrelsens yrkanden beträffande övriga motioner.

Motionerna och styrelsens yttranden kan du läsa här.

Mattias Jansson

Foto: Henric Wauge