13 februari 2024

Svenska Cupen: Mötet med GIF Sundsvall flyttas till Tele2 Arena

banner
banner

Hammarbys bortamöte med GIF Sundsvall kommer att spelas på Tele2 Arena. Detta efter att SvFF:s tävlingskommitté hörsammat en begäran från GIF Sundsvall om arenaflytt. Matchen spelas samma dag och tid som planerat, alltså den 26 februari klockan 18.30.

GIF Sundsvall har alltså begärt att få flytta sin hemmamatch mot Hammarby i Svenska Cupen till Tele2 Arena på grund av att klubben bedömer att man inte kan bedriva ett tillräckligt säkert arrangemang på de arenor som i dagsläget är tillgängliga i närområdet. Tävlingskommittén har beslutat att godkänna flytten, men att Hammarby då kommer att stå som hemmalag.

Förutsättningar för matchen mot Sundsvall på Tele2 Arena

Då Svenska Fotbollförbundets Tävlingskommitté på begäran från GIF Sundsvall beslutat att matchen mellan Hammarby och Sundsvall i Svenska Cupens gruppspel kommer spelas på Tele2 Arena, med Hammarby som hemmalag, så behöver vi redogöra för vad som gäller kring biljettköp till matchen.

Givet en mycket snäv tidsram så ber vi alla våra supportrar att ha förståelse för att detta beslut kommit väldigt tätt inpå match vilket gör att gängse rutiner kopplat till biljettsläppsförfarande inte kan genomföras som vi brukar.

Följande gäller för biljettsläpp

Onsdag 14 februari 12.00 - Förtur medlemmar (och säsongskortsinnehavare). Avslutas torsdag 15 februari 10.00.

Torsdag 15 februari 12.00 - Allmänt biljettsläpp

Säsongskortet gäller inte vid matchen Hammarby - Sundsvall

För det första behöver vi förtydliga att matchen mot Sundsvall inte kommer ingå i säsongskortet, som det gör för matcherna mot Västerås och Mjällby. I säsongskortet ingår två hemmamatcher i Svenska Cupens gruppspel. Detta blir en tredje match och kommer därför släppas till försäljning likt en vanlig hemmamatch.

Din säsongskortsplats är inte garanterad

På grund av tidsramen för att genomföra detta biljettsläpp är det helt omöjligt att låta våra säsongskortsinnehavare få sin ordinarie säsongskortsplats reserverad. Detta på grund av det manuella arbete som krävs för att importera reservationer. Detta sker vanligen med längre förberedelser och är ett arbete som är både tids- och resurskrävande från alla involverade parter (Hammarby, Stockholm Live och AXS). Det innebär att biljettförsäljningen kommer ske enligt principen först till kvarn, där medlemmar och säsongskortsinnehavare ges förtur att köpa biljetter före allmänheten.

Information om försläppet för medlemmar (och säsongskortsinnehavare)

Du som är medlem i Hammarby IF FF (gäller även säsongskortsinnehavare) kommer få information via mejl senast under onsdagförmiddag, med en förköpskod för att använda vid biljettköp. För varje kundnummer/medlemsnummer kan du köpa upp till fyra biljetter. Det innebär att om du har fler säsongskort på samma kundnummer så gäller fortfarande upp till fyra biljetter vid förköpet.

Öppning av sektioner kommer ske utifrån efterfrågan

Mot bakgrund av att denna match tillkommit som en hemmamatch med kort varsel krävs extra resurser i klubbens planering för genomförandet av matchen. Eftersom matchen inte heller för våra supportrar är planerad att spela på hemmaplan på förhand är det svårt att sia om intresset för matchen. Därför kommer inte hela arenan vara tillgänglig för försäljning i samband med biljettsläpp. I första hand kommer nedre etage av arenan prioriteras att fyllas samt norra övre kortsidan. Vartefter biljettförsäljningen tar fart så kommer det finnas möjlighet att öppna upp fler sektioner på arenan men räkna inte med detta på förhand då det kommer ske först när majoriteten av det nedre etaget är slutsålt.

Biljettpriser

Biljettpriserna för matchen kommer vara desamma de andra två gruppspelsmatcherna.

Sittplats långsida: 180 – 240 kr

Sittplats kurva: 140 – 180 kr

Ståplats kortsida: 80 – 110 kr

Ståplats långsida: 90 – 130 kr

Familjeläktare (sekt. 211-214): 70 – 140 kr

Alla priser är exklusive serviceavgift.